Det där med självdiagnostisering


Idag är en potentiell träningsdag. Jag slutade i tid, kommer hem i tid och har egentligen ingenting för mig. Men (finns  a l l t i d  ett men, hehe) de senaste dagarna har jag haft så kraftiga smärtor i knäet att jag haltar omkring som en gammal 80-åring. Jag har haft problem med både rygg och knä till och från i många år men just nu känns det lite annorlunda. Som vanligt när jag känner smärta någonstans går jag in på Google och söker information. Jag har haft både tumörer, proppar och hjärtfel genom åren. Jag vet, det är kanske inte det smartaste att googla på allt men det känns i alla fall bättre när jag har fått en diagnos. 
 
Igår när jag googlade fick jag många träffar på "överrörliga knän" och tycker det känns rätt logiskt. Jag fick för en tid sedan konstaterat av arbetsterapeuten att jag har överrörliga handleder och använder skenor varje dag på jobbet och ibland även på natten. Jag gjorde tester från nätet för att se om det kan vara så att mina knän är lite mer töjbara än medel och enligt alla tester så var det så. 
 
Nu har jag alltså diagnostiserat mig själv som "överrörlig" och har helt plötsligt fått svar på en massa frågor jag grubblat på. Min största farhåga är dock att inte kunna delta på yogan på lördag. Är man överrörlig ska man vara extra försiktig på mattan så man inte skadar sig mer. Jag har till och med läst att man kan få reumatism av överrörliga leder!! Brukar ni också googla och ställa era egna diagnoser?
 
Som ni säkert förstår så kommer jag åka raka spåret hem och slänga mig i vår gråa soffa och se reprisen på "Bonde söker fru". Igår var det fotboll på Badhusgatan enligt mannens önskemål så ikväll blir det som frun vill. Jag hoppas även att jag lyckas googla fram något bra botemedel till knäna. Ha en fin kväll alla!
 
6 kommentarer
Anna Sofia

Jag gör samma sak! Googlar allt nästan, även om en vän eller familjemedlem klagar över smärta eller liknande sitter jag med mobilen och smyg googlar fram symtomen haha... blir lite jobbigt ibland då man kan få upp lite väl allvarliga sjukdomar och det hjälper ju inte att jag har lite hypokondri :P Men ändå skönt att veta att man kan få fram information snabbt och i så fall ringa in till vårdcentralen för att kolla om man är orolig!

Svar: Så skönt att det inte bara är jag som gör så! :) Tyvärr är det rätt skrämmande att jag gissat rätt både på min mammas cancer och min pappas hjärtsvikt. Det gör ju att jag verkligen tror jag prickar rätt alla gånger! Tack och lov har jag inget allvarligt denna gång, lite överrörlighet kan man nog klara av ;)
House of Em

Erica

Svar: Nej, det gjorde jag faktiskt inte :} Vi bilar ner till Italien varje år (solsemester) och åker förbi många fina ställen i Tyskland, Österrike, Schweiz och såklart norra Italien. Någon gång vill jag dock åka till alperna för att vandra.

Svar: Det är så otroligt vackert där nere! skulle också vilka vandra i Alperna. det ligger inte så långt bort, vilket är en fördel. ibland kan man ju dras för att åka någonstans för att det är en så lång resa men Alperna (ja Tyskland, Schweiz, Italien, Frankrike generellt) ligger ju bara en kort flygtur härifrån :)
House of Em

Pernilla

Vilken fin blogg du har! Jag känner igen mig i det där med knäna. Jag har också fått ont i dem igen ( hade ont när jag var yngre o tränade mycket). Hoppas du kan gå på yogan sen. Kram

Svar: tack så jättemycket! :) många verkar ha problem med knäna. tyvärr är det väl svårt att lokalisera exakt vad problemet är... jag gick på yogan men fick tyvärr inte ut så mkt av det. men idag däremot känns det iaf lite bättre! :)
House of Em

Fru Vardag

Hej
Tack snälla du för kommentaren på min blogg. Kikade in i din idag. Jätte fin:)! Låter inte bra med knäna. Hoppas du mår bättre snart.

Svar: Tusen tack! :) Jag och mina knän är inte vänner just nu men det känns iaf lite bättre. Tack för din omtanke :) Ha en fin kväll!
House of Em

angelicasvarld.blogg.se

JA det där googlandet...inge bra! Måste också sluta med det!!

En skön dag önskar jag dig!

Svar: Google är bra till mkt men inte just sånt :) Ha en fin kväll!
House of Em

starsinlife.blogg.se

Usch då, stackars dej. Hoppas din helg blir bra trots allt.

Svar: tack, helgen har varit hur bra som helst trots knäna! :) jag tror jag ska köpa gymkort och träna upp knäna lite så de håller (läste det om "över rörlighet" ;) ) ha en fin tisdag!
House of Em