30 snabba om julen

1. Pepparkakor eller lussebullar? ​​​​​​Enkelt. Lussebullar.
2. Skumtomtar eller knäck? Skumtomtar. De är lättare att äta.
3. Ischoklad eller marsipan? Ischoklad. Tycker inte om marsipan.
4. Köttbullar eller prinskorvar? Köttbullar!
5. Julkorv eller julskinka? Hm...Det beror på. Men om jag måste välja får det nog bli julskinka.
6. Lax eller sill? Lax.
7. Sylta eller pastej? Tycker inte om sylta så det får bli pastej.
8. Paradis eller Aladdin? Paradis såklart.
9. Revbensspjäll eller Janssons? Revbensspjäll!
10. Glögg eller julmust? Julmust. Jag älskar julmust!
11. Rödbetsallad eller dopp i grytan? Rödbetssallad. Det tillsammans med köttbullar är ju så smarrigt!
12. Ris a la Malta eller gröt? Oj! Jag vet knappt skillnaden. Pass :)
13. Hemma eller borta? Det spelar faktiskt ingen roll. Men visst drömmer jag om att få ha den perfekta julen i vårt perfekta hus...
14. Utomlands eller Sverige? Vill nog helst vara hemma i Sverige. Det är nog enda gången på året jag svarar det :)
15. Ge eller få? Båda!
16. Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Denna var svår! Som vuxen ser jag en charm med Sune men när jag var yngre var Mysteriet på Greveholm en riktig höjdare. Så jag får nog svara det sistnämnda.
17. Chokladkalender eller paketkalender? Chokladkalender. Jag får mina julklappar på julafton. Det räcker.
18. Plastgran eller äkta? Äkta vara är det bästa. Men av praktiska skäl har vi en plastgran.
19. Arne Weise eller Ernst? Ernst är bra men Arne är ju en del av julen. Fortfarande :)
20. När vill du att första snön ska falla? I början av December men efter nyår får den gärna försvinna igen.
21. Har du haft en grön gräsmatta på julen? I princip varje år...
22. När är det dags att pynta? Dagarna innan 1:a advent.
23. Kan du komma på något negativt med julen? Alla ensamma människor! Det gör mig olycklig och illa berörd. Sen givetvis alla barn som har föräldrar med missbruk eller andra tuffa familjeförhållanden.
24. Favorit julfilm? "Tomten är far till alla barn" är ju en klassiker. Sen är "The Holiday" en stor favorit. Jude Law är ju bara såå bra! :)
25. Favorit julkalender? "Mysteriet på Greveholm" och  "Sunes jul"
26. Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Tiden innan julafton är bäst så den får gärna börja i mitten på november.
27. När öppnar du dina julklappar? Alltid ett på morgonen och sedan resten på kvällen.
28. Favorit juldoft? Lussebullar, glögg, clementiner och gran.
29. Vad framkallar mest julstämning? Förberedelserna inför julafton. Att pynta sitt hem, fira advent, slå in julklappar och att lyssna på julmusik. Då får man verkligen julstämning!
30. Vad är viktigast med julen? Att få vara ledig och umgås med vänner och familj.
0 kommentarer