Grönt till köket

 
 
 
Grönt är skönt. Speciellt i ett kök. Det är här vi ofta samlas, lagar mat och umgås. Att då lägga lite extra krut på köket gör mycket för energierna i huset. Om vi pratar Feng shui så består ett kök i sig själv av mycket vatten, alltså vattenelement. Man ska därför undvika för mycket svarta, mörkgråa eller mörkblåa golv, kakel, luckor eller väggfärg, för mycket glas, eller asymmetriska former, då alla dessa tillhör vattenelementet. Nu är det så att de flesta kök ofta består av just dessa element, inklusive vårt. Ett tips är därför att plocka in naturen som inte bara gör köket vackert och levade, utan också inspirerar till härlig matlagning. Idag var jag på Kvantum för att handla till kvällens middag och passade på att lyxa till det med lite kryddväxter. I detta fall mynta som ska vara i vår couscoussallad.
 
Vad tycker ni är viktigt i ett kök?
 
 
 
 
 
 
 
 
Feng Shui Inredning kök vattenelement växter
4 kommentarer
Veronica Wallgren

För mig är det viktigt att köket utstrålar värme. För mig är köket hjärtat i hemmet :)

Svar: bra skrivit! håller med dig till fullo! det är viktigt man trivs i köket :)
House of Em

iza svenningsson

Snyggt med lite grönt i köket! :-)

Svar: ja det känns genast lite mer trevligt att laga mat :) än bättre om man hade haft ett fönster så man hade kunnat få in lite mer ljus också. men man kan inte påverka allt ;)
House of Em

Suss

Visst vill jag trivas i köket, vi tillbringar ju en hel del tid där ;) Fint med färska kryddor det hade jag velat ha i köket jämt. Kram

Svar: ja tyvärr så vissnar de väldigt fort :) man får nöja sig med det lite då och då, eller ha någon form av garderobsblomma den andra tiden :) kram
House of Em

Mikaela

Vad fint med grönt i köket! Det piffar alltid upp :)
Det jag tycker är viktigt i ett kök är att allt är på sin plats(porslin, bestick etc), färska blommor och att det syns att det är ett kök som används :) Det får gärna se bra ut i mitt kök, men det får även ligga tidningar i en hög, barnmatsburkar där och här etc :)

Sv: ja verkligen! :)

Svar: Jag håller med dig, det ska inte bli alldeles för stelt och tråkigt. I köket spenderas faktiskt tid så det ska klart se ut som att det används. Det blir lite mer hemtrevligt så :)
House of Em